Nej til Esbjerg som bombemål

OPRUSTNING ER IKKE VEJEN FREM – VÆLG VELFÆRD
Regering og Folketing har – i ly af det russiske overfald på Ukraine – indledt en oprustning af dimensioner. Og der er ingen smalle steder…

• 7 mia. kr., styrkelse af forsvaret 2022/2023, marts 2022
  • 155 mia. kr. over 10 år, forsvarsforliget, juni 2023
  • 40,5 mia. kr., forøgelse af forsvarsforliget, marts 2024
  • 60,4 mia. kr., militær støtte til Ukraine (Ukrainefonden), 16 ”pakker”.

Pengene til denne gigantiske oprustning kunne være brugt til vores nødlidende sundhedsvæsen, vores skoler og daginstitutioner, til vores ældrepleje. Nogle af pengene tages bl.a. fra udviklingsmidlerne til de fattigste lande i verden.

EN FREDELIGERE VERDEN
Konfrontation og oprustning skaber ikke fred og udvikling i en fredeligere verden. De vestlige lande må indse, at vi ikke længere alene bestemmer, hvordan den globale verdensorden indrettes. Andre store magter – Kina, Rusland, Indien, Brasilien, Sydafrika – kræver plads ved bordet, og mange andre lande i Afrika, Asien, Sydamerika og Mellemøsten siger fra over for den udbytning og undertrykkelse, de er og har været udsat for fra vestlige lande og vestligt baserede multinationale virksomheder. Det giver grobund for, at autokratier som Rusland og Kina får større og større indflydelse i (den tredje) verden.

NEJ TIL AMERIKANSKE BASER I DANMARK. ESBJERG SKAL IKKE VÆRE BOMBEMÅL!
Med aftalen om at etablere amerikanske baser i Danmark bidrager regering og Folketing til konfrontation med Rusland. Baserne indgår i den amerikanske strategi om at inddæmme Rusland gennem et netværk af baser rundt om Rusland. USA vil aldrig selv acceptere, at Rusland placerer militærbaser i deres nærhed – jf. Cubakrisen i 1962.
Som modtagehavn for våben og materiel til baserne bliver Esbjerg et oplagt bombemål. Etableringen af de amerikanske baser udgør et nybrud i Danmarks udenrigs- og forsvarspolitik. End ikke under den kolde krigs koldeste perioder kom det på tale at etablere fremmede baser på dansk jord. Ligesom Danmark aldrig har tilladt atomvåben på dansk jord.
Der er imidlertid ingen kontrol med om , om amerikanerne respekterer Danmarks forbud mod A-våben på dansk jord. Det er nemlig amerikanerne selv, der bestemmer, hvad der opbevares af våben og materiel på baserne. Og de tolererer ikke ”udenlandsk” kontrol med dette.

ENHEDSLISTEN SIGER NEJ TIL KRIG OG KONFRONTATION, JA TIL DIALOG
Enhedslisten i Esbjerg siger NEJ til amerikanske baser i Danmark. Vi kræver STOP for oprustningen og kræver, at Danmark vender tilbage til den diplomatiske og dialogbaserede udenrigs- og sikkerhedspolitik, som vi for mange år siden var kendt for – sammen med de øvrige nordiske lande.