Enhedslisten er klar til valg

Enhedslisten Esbjerg afholdt søndag den 30. maj generalforsamling hvor der blev diskuteret alt fra tomme butikslokaler i Kongensgade, Esbjerg Strand, frisættelse af folkeskolen og det nyligt afholdt Årsmøde i Enhedslisten.

Der blev sammensat en ny bestyrelse som får som hovedopgave at styre afdelingen godt og succesfuldt igennem kommunalvalget i november. Den ny bestyrelse består af både garvede kræfter og et ganske nyt medlem.

Generalforsamlingen valgte to spidskandidater til det kommende kommunalvalg;

Sarah Nørris – nuværende byrådsmedlem.
Oscar Fink, 19 år og 3. års HTX-studerende på Rybners.
“Vi stiller selvfølgelig flere kandidater op, men det er kan være meget angstprovokerende at sidde på en generalforsamling og sige at man gerne vil stille op, for tænk nu hvis man bliver valgt?” Fortæller Oscar Fink og fortsætter “ vi går selvfølgelig efter flest mulige pladser i byrådet, men realistisk tror jeg at en fordobling fra et til to mandatet er mest sandsynligt. Derfor har vi nu valgt disse to personer og så finder vi resten senere.”

I modsætning til mange andre partier, stiller Enhedslisten op på partiliste, hvilket betyder, at der skal ualmindeligt meget til for at kandidaterne bliver valgt i en anden rækkefølge end den Enhedslistens medlemmer har besluttet. ”Der er mange ideologiske årsager til, at vi bruger partiliste, men hovedårsagen er, at vi stiller op som et hold. For os er politikken det vigtigste og vi bryder os derfor ikke om den interne (magt)kamp mellem kandidaterne som vi ser hos andre partier under en valgkamp” siger Sarah Nørris slår fast, at kandidater for Enhedslisten Esbjerg ikke fører personlig kampagne men valgkamp for hele holdet.